Olarn Chiaravanont - [node:field-exhibition-title]

14 Sep – 2 Nov 2013
Exhibition view Galerie koal / 2013
At the end of the day / 2013 / Acrylic & oil on canvas / 130x110cm
Hi-top fade / 2013 / Acrylic & oil on canvas / 70x80cm
Bouffant / 2013 / Acrylic & oil on canvas / 100x110cm
Mop-top / 2013 / Acrylic & oil on canvas / 50x40cm
Meanwhile / 2013 / Acrylic & oil on canvas / 130x110cm
Absolutely / 2013 Acrylic & oil on canvas / 130x110cm
en

Olarn Chiaravanont‘s paintings are characterised by lightness and reduced clarity: circular and organic forms as well as drippings float in space weightlessly. They seem almost naïve but are, in fact, precisely calculated; every painterly decision is meticulously conceived and apodictically implemented.
  
The result is an elemental, primary language of forms, which confidently moves between the worlds, eluding definitive cultural or art historical categorisation. Along the path from the Modernism of the mid-20th century to today‘s postmodernism Chiaravanont finds an individual present in the alloy of all kinds of influences.
 
Almost without exception, colour and form mingle here in the optical sense only and do not dissolve, but retain their integrity. The backgrounds are prepared with a broad brush, vigorously flat, often monochromatic. They provide the basis of the various interrelations they enter: painted or poured, overlapping and intersecting, in complex layers or reduced, free-standing, at a distance to each other.
 
This dynamic that is carried into the picture is an essential characteristic of Chiaravanont‘s way of painting. The selection presented in the exhibition makes this particularly clear. His artistic practice oscillates between control and accident, between figuration and abstraction. The concurrent use of acrylic and oil-based paints further allows the artist to expand his extensive painterly vocabulary. It affords him a freedom to open up to the unforeseen. Chiaravanont not only makes room for the possibility of mistakes, he downright presupposes them – because every painting leaves something open to the artist, it supplies the impulse to create the next work.

de

Olarn Chiaravanonts Bilder zeichnen sich durch Leichtigkeit und reduzierte Klarheit aus: runde sowie organische Formen und Drippings schweben mühe- und schwerelos im Raum. Sie wirken fast naiv, sind jedoch präzise kalkuliert; jede einzelne malerische Entscheidung wird genau durchdacht und apodiktisch umgesetzt.

So entsteht eine elementare, ursprüngliche Formensprache, die sich bewusst zwischen den Welten bewegt, keinem Kulturkreis und keiner kunsthistorischen Epoche eindeutig zuordnen lässt. Auf dem Weg zwischen der Moderne der Mitte des 20. Jahrhunderts und der Postmoderne der Jetztzeit findet Chiaravanont eine individuelle Gegenwart, eine Legierung verschiedenster Einflüsse.

Farben und Formen mischen sich dabei fast immer nur optisch, lösen sich aber nicht auf, sondern bewahren vielmehr ihre Integrität. Mit breitem Pinsel flächig kraftvoll, oft monochromatisch angelegte Hintergründe dienen als Grundlage für die diversen Wechselbeziehungen, die sie eingehen: gemalt oder gegossen, sich überlappend und überschneidend, komplex geschichtet oder reduziert, auf Distanz zueinander freistehend.

Diese ins Bild hinein getragene Dynamik, die durch die Bandbreite der gezeigten Auswahl besonders deutlich wird, ist ein wesentliches Merkmal von Chiaravanonts Malerei. Seine künstlerische Praxis oszilliert zwischen Kontrolle und Zufall, Figuration und Abstraktion. Auch durch die gleichzeitige Verwendung von Acryl- und Ölfarbe erweitert der Künstler sein umfangreiches malerisches Vokabular, das ihm die notwendige Freiheit gibt, sich dem Unvorhersehbaren zu öffnen. Chiaravanont lässt die Möglichkeit von Fehlern nicht nur zu, er setzt sie geradezu voraus — indem jedes Bild etwas für den Künstler unbeantwortet lässt, liefert es den Impuls für die Entstehung einer weiteren Arbeit.