- MARTIN FLEMMING / Measure, Leisure, Puke & Pleasure

23 Feb – 13 Apr 2013
Exhibition view Galerie koal / 2013 / 45 watercolors / each 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 2013 / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 2013 / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 2013 / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
Watercolour / 29,1 x 29,1 x 1,5 cm
en

Measure, Leisure, Puke & Pleasure
Martin Flemming’s (*1982) interest lies in the mathematical systems found in the formal language of Bauhaus, Brutalist architecture and Minimalism. For his third solo exhibition at Galerie koal, Flemming presents Measure, Leisure, Puke & Pleasure, a series of 45 watercolours based on a film strip originally produced for his film Komposition in Grau (Rue de Beton), 2010.

For Flemming, the triangle can be thought of as the basis for pure, modular form — with the potential to be infinitely transformed. Hung in a square formation, each of his triangularly matted watercolours represents a possible mathematical combination of lines within this form, as dictated by the kaleidoscopic effect rendered in his film — and with each iteration of the system evolving to become more complex. This methodical, linear approach to painting becomes further apparent in the naming and numbering of the series, which highlights single frames within Komposition in Grau’s time code.

And yet, Flemming creates a fissure in an otherwise structured approach to pure abstraction through a number of disruptive, playful measures. Just as brutalist concrete shapes approach an uncanny form of ornamentation when seen through the rotating lens of a kaleidoscope, the cool condition of Flemming’s paintings is challenged by the unruly nature of watercolour.  

Pure abstraction is often associated with notions of catharsis, to the slow-burning search for irreducible form. Flemming’s formal language surely references this, but his decision to limit Measure, Leisure, Puke, & Pleasure to a finite number of works — as opposed to creating the framework for a ‘life-work’ of abstraction and reduction — is another playful blow to his otherwise rigid structure. After all, Martin Flemming’s interest perhaps lies in building, but not necessarily maintaining or worshipping the systems he creates. 
Bitsy Knox

de

Measure, Leisure, Puke & Pleasure
Martin Flemming (*1982) interessiert sich für  die mathematischen Systeme, die der Formensprache des Bauhauses, brutalistischer Architektur und dem Minimalismus zugrunde liegen. In seiner dritten Einzelausstellung in der Galerie koal zeigt Flemming Measure, Leisure, Puke & Pleasure – eine Serie von 45 Aquarellen, die auf einem Filmstreifen aus seinem Film Komposition in Grau (Rue de Beton) (2010) basieren.

Flemming versteht das Dreieck als Ausgangspunkt für eine reine, modulare Form, die das Potential in sich trägt, unendlich transformiert zu werden. Im Block gehangen, steht jedes seiner dreieckig zusammengefügten Aquarelle für eine mögliche mathematische Kombination von Linie innerhalb der Form, wie es der kaleidoskopische Effekt des Films vorgibt – und entfaltet sich mit jedem Durchlaufen des Systems komplexer. Der methodische, lineare Malereiansatz wird weiterhin durch die Namensgebung und Nummerierung der Serie offenbar, welche einzelne Frames aus der zeitlichen Sequenz von Komposition in Grau hervorhebt.  

Und doch sprengt Flemming die ansonsten geordnete Herangehensweise an reine Abstraktion auch durch eine Reihe von störenden, spielerischen Maßnahmen. So wie sich brutalistische Betonformen überraschend Ornamenten annähern, wenn sie durch die Linse eines Kaleidoskops gesehen werden, so werden die kontrollierten Bedingungen von Flemmings Bildern durch die nicht zu bändigende Natur des Aquarells herausgefordert.

Reine Abstraktion, die schwelende Suche nach nicht weiter reduzierbarer Form, ist oft mit Vorstellungen von Katharsis verbunden. Flemmings Formensprache spielt sicherlich hierauf an, aber seine Entscheidung, Measure, Leisure, Puke & Pleasure auf eine endliche Anzahl von Arbeiten zu begrenzen – im Gegensatz zum Schaffen eines Rahmens für ein der Abstraktion und Reduktion gewidmetes Lebenswerk – ist ein weiterer spielerischer Schlag gegen eine ansonsten strenge Struktur. Martin Flemmings Interesse liegt letztlich vielleicht mehr im Errichten aber nicht notwendig im Erhalten oder Verehren der von ihm erschaffenen Systeme.
Bitsy Knox