The longer we contemplate the scenarios of Mittelstaedt’s photographs – so painstakingly assembled from painted cardboard and ‘objets trouvés’ – the more they coalesce into puzzles, charged with energy, and consisting of planar and three-dimensional elements. At times, it seems as though all distance between object and camera lens has been eliminated.
More markedly and more deliberately than earlier, color plays a fundamental role, and compositions are dominated by luminous blue, red, and yellow surfaces. Through this painterly articulation of the photographic image, one that incorporates aspects of color doctrine and theory, Mittelstaedt alludes to classical modernist painting and its self-referential preoccupation with color, surface, and line.
Just as in the medium of painting, where the elements visible on the canvas themselves increasingly became the focus of attention, Mittelstaedt’s photographs severed all links with objective reality in order to generate autonomous worlds. The ultimate image has been pieced together from mirror effects, distortions, and reflections which can no longer be disentangled from one another, and which exist as illusion only within the photograph itself. The works of the CHROMAS series are more dream than reality, more fantastic than real.
Je länger die sorgsam komponierten Szenarien aus farbigen Kartonagen und ,objets trouvés‘ in Mittelstaedts Fotografien betrachtet werden, desto mehr verdichten sie sich zu spannungsgeladenen Vexierspielen flächiger und räumlicher Elemente. Manchmal scheint es, als fehle jegliche Distanz zwischen den Objekten und der Linse des Fotografen.
Stärker und bewusster als je zuvor spielt Farbe eine tragende Rolle. Blau-, Rot- und Gelbtöne dominieren als leuchtende Flächen die Bildkomposition. Mit dieser malerischen Gestaltung seiner Fotografien, die Überlegungen aus Farblehre und Farbtheorie aufgreift, bezieht sich Mittelstaedt auf die Malerei der klassischen Moderne und deren selbstreferentielle Auseinandersetzung mit Farbe, Fläche und Linie.
So wie in der Malerei mehr und mehr das Geschehen auf der Leinwand selbst zum eigentlichen Gegenstand der Auseinandersetzung wurde, lassen auch Mittelstaedts Fotografien den Bezug zur Wirklichkeit hinter sich und schaffen eigene Welten. Das letztendliche Bild setzt sich aus kaum mehr zu entwirrenden Einspiegelungen, Verzerrungen und Reflektionen zusammen und existiert als Illusion nur innerhalb der Fotografie. Die Arbeiten der Serie CHROMAS sind daher mehr Traum als Wirklichkeit, mehr Fantasie als Realität.