Gili Avissar - Devils of Unreason

23 Nov – 22 Dec 2017
opening 22 Nov 2017 / 7–9 pm
Gili Avissar, Lady with a Fish, 2017, textile
en

GILI AVISSAR /// Devils of Unreason
Curated by Piotr Sikora

Fleeting appearances, temporary states, fluid identities – the works of the Israeli artist Gili Avissar evade fixed meanings and genres. His artistic practice combines painting, sculpture and performance. Avissar’s textile objects work in two as well as three-dimensional space, acting both as installations and as costumes for actors.

The techniques and materials he uses are reminiscent of the glossy world of fashion and its capacity to conceal the dreariness of everyday life with fantastical creations made out of fabric. Avissar did originally want to be a fashion designer, but then chose the greater freedom that visual art offered in terms of abstraction.

Despite all their colourful playfulness, his works on second glance show the meticulous and obsessive way in which the artist sews textiles into shapes and patterns only to cut them up again and put them back together.

Avissar’s interdisciplinary works consciously forgo narrative structure and direction. Instead, he gives his material space to evolve and transform. He works and reworks the material until the pieces seem to create themselves. Every attempt to define them would rob them of their ease, like a butterfly pinned in a display case.

Gili Avissar was born in Haifa in 1980. He studied at the Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem as well as the Glasgow School of Art. He has received a number of grants, notably from the Israel Cultural Foundation, the Kunststiftung NRW and the Goethe Institute. His works have been shown in group and solo exhibitions around the world, including Rome, Paris, Stockholm and Beijing.

Text by Diana Weis / 2017
Translated by Katja Taylor

de

GILI AVISSAR /// Devils of Unreason
Kuratiert von Piotr Sikora

Flüchtige Erscheinungen, vorübergehende Zustände, fluide Identitäten: Die Arbeiten des israelischen Künstlers Gili Avissar entziehen sich festen Bedeutungs- und rigiden Genrezuschreibungen. Seine künstlerische Praxis vereint Malerei, Skulptur und Performance. Die textilen Objekte funktionieren in der Zwei- ebenso wie in der Dreidimensionalität, werden zu Installationen oder fungieren als Kostüme für Akteure.

Techniken und Materialien evozieren Analogien zur schillernde Welt der Mode und ihrer Fähigkeit, Alltag und Tristesse mit phantastischen Kreationen aus Stoff zu verdecken. Tatsächlich wollte Avissar ursprünglich Modedesigner werden, entschied sich jedoch für die größere Freiheit zur Abstraktion in der bildenden Kunst.

Bei aller bunten Verspieltheit, offenbaren seine Werke auf den zweiten Blick auch die Akribie und Obsession, mit denen der Künstler Textiles zu Formen und Mustern vernäht, wieder zerschneidet und neu zusammensetzt.

Avissars interdisziplinäre Arbeiten verzichten bewusst auf narrative Strukturen und Anleitungen zur Interpretation. Vielmehr gibt er seinem Material Raum zu wachsen und sich stets neu zu transformieren. Er bearbeitet es so lange, bis die Werke sich wie von selbst erschaffen. Jeder Versuch einer festen Definition würde ihnen die Leichtigkeit nehmen wie einem Schmetterling, der in einem Glaskasten fixiert wird.

Gili Avissar wurde 1980 in Haifa geboren und studierte an der Bezalel Academy of Art and Design in Jerusalem sowie an der Glasgow School of Art. Er erhielt zahlreiche Stipendien, darunter von der Israel Cultural Foundation, der Kunststiftung NRW und dem Goethe-Institut. Seine Arbeiten waren bei internationalen Gruppen-und Einzelausstellungen bereits in Rom, Paris, Stockholm oder Peking zu sehen.

Diana Weis / 2017