Daniel Biesold - NO MESSAGE NO TEACHER NO GURU

4 Apr – 23 May 2009
o.T. / 2009 / Mixed technique on canvas / wood / 148 x 148cm
o.T. / 2009 / Mixed technique on canvas / wood / 148 x 148cm
en

NO MESSAGE NO TEACHER NO GURU
On the one hand, no other colour sets off such strong associations and emotions as red does, the colour of our blood. Black, on the other hand, is in purely physical terms no colour at all but represents the absence of light and thus creates space in our conception of the void for light and hence colour. Something along these lines takes place in Biesold’s pictures: according to laws of its own, red grows into a cross-linked network of capillaries, condensates in a resolution of the smallest particles into mist or loses itself once more in the dark. In doing so, it does not seem to want to confine itself to the habitat of a mere two-dimensional phenomenon on the surface of the picture but, in its nuanced chromaticity, rather appears to illuminate a space behind the actual picture.

Due to the effect of colour associations as well as in virtue of the seemingly organic extension into a space behind the surface of the image, the play of the red forms appears familiar to us and recalls the pictures of blood vessels taken in medical research. Biesold’s pictures, however, prove resistant to explanation and remain enigmatic as we search in vain for vestiges of human intervention. Only the colour itself seems to posit signs which therefore must be of a purely abstract kind, while small blisters and the occasional unevenness refer to the material nature of the colour on the otherwise smoothly sealed surface. Even if Biesold’s colour universes do not depict life, because they display a life of their own, they nevertheless radiate the same inscrutable beauty.

Susanne Treumann, 2009

de

NO MESSAGE NO TEACHER NO GURU
Keine andere Farbe löst derart starke Assoziationen und Emotionen im Betrachter aus wie Rot, die Farbe unseres Blutes. Schwarz hingegen stellt in physikalischer Hinsicht keine Farbe, sondern die Abwesenheit von Licht dar, gibt also, in der menschlichen Vorstellung mit Leere assoziiert, Raum für Licht bzw. Farbe. Ähnliches geschieht auch in Biesolds Bildern: Eigenen Gesetzen folgend, wächst das Rot zu einem vernetzten System von Kapillaren heran, verdichtet sich aufgelöst in kleinste Partikel zu Nebeln oder verliert sich wieder im Dunklen. Dabei scheint es sich nicht als ein allein zweidimensionales Phänomen auf die Bildoberfläche als Lebensraum beschränken zu wollen, sondern vielmehr in seiner nuancierten Farbigkeit einen dahinter liegenden Raum auszuleuchten.

Aufgrund der assoziativen Wirkung der Farbe und durch die scheinbar gewachsene Ausbreitung in einen Raum hinter der Bildoberfläche wirkt das Formenspiel des Rots vertraut und erinnert an Aufnahmen von Blutgefäßen der medizinischen Forschung. Allerdings bleiben Biesolds Bilder letztlich unerklärt und rätselhaft, da Spuren menschlichen Eingreifens vergeblich gesucht werden. Allein die Farbe, auf deren Materialität durch kleine Bläschen und Unebenheit auf der ansonsten glatt versiegelten Bildoberfläche verwiesen wird, scheint die Zeichen zu setzen, die folglich rein abstrakt sein müssen. Auch wenn Biesolds Farbuniversen das Leben also nicht abbilden, strahlen sie aber,  gerade wegen des unerklärten Eigenlebens, dieselbe geheimnisvolle Schönheit aus.

Susanne Treumann, 2009