Arne Schreiber - Gleich

7 Sep – 4 Nov 2017
Exhibition view Galerie koal / 2017
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en

The visual impact of Arne Schreiber’s works stems from the painstakingly meticulous way – both on a mental and a physical level – in which they were created. Every line is fought for. Every trace on the canvas is indicative of a struggle, one that has the possibility of failing at any given moment.

Repetitions are common in all areas of life. They characterise many philosophical, religious, scientific, media and artistic practices. Schreiber explores individuality as a basic human trait, manifested in the fact that is it impossible to create absolute uniformity.

The formal reduction of his works allows subtle nuances of difference to come to the fore: concentration and exhaustion, euphoria and despair, precision and vagueness are at opposite emotional ends of a scale of infinite variation produced by repetition.

Schreiber began to retrace the lines of graph paper with ink in 2006. This was followed by an intense phase of drawing symmetrical lines on canvas. Then, during a scholarship at Brandenburg’s Schloss Wiepersdorf in 2013, the artist swapped the wooden battens that he had used as rulers up to now for the irregular shapes of some branches he found in the woods. The works on show here combine both methods for the first time, creating complex compositions in which the uniqueness of organic forms meets the interchangeability of industrially produced ones.

In addition to referencing the cyclical nature of human existence, as reflected in Schreiber’s artistic practice, the title of the exhibition Gleich (same) also formulates a promise: the firm belief in a future in which what seems impossible now might just come true.

Text by Diana Weis / 2017
Translated by Katja Taylor

de

Die visuelle Kraft von Arne Schreibers Arbeiten erwächst aus der mental ebenso wie physisch zehrenden Akribie ihres Entstehungsprozesses. Jede Linie ist erstritten. Jede Spur auf der Leinwand muss als Zustandsbeschreibung eines Kampfes gelesen werden, dem die Möglichkeit des Scheiterns zu jedem Zeitpunkt innewohnt.

Wiederholungen durchziehen nahezu alle Bereiche des Lebens. Sie kennzeichnen eine Vielfalt philosophischer, religiöser, wissenschaftlicher, medialer und künstlerischer Praktiken. Schreiber erkundet Individualität als Grundeigenschaft des Menschen, die sich in der Unmöglichkeit, absolute Gleichförmigkeit zu erzeugen, manifestiert.

Die formale Reduktion der Bilder öffnet den Blick für subtile Nuancen der Differenz: Konzentration und Erschöpfung, Euphorie und Verzweiflung, Präzision und Vagheit bilden die emotionalen Extrempunkte eines Spektrums unendlicher Varianz, das aus der Wiederholung entsteht.

2006 begann Schreiber damit, die Linien von Millimeterpapier mit Tusche nachzuziehen, darauf folgte eine intensive Arbeitsphase des Setzens symmetrischer Linien auf Leinwand. Während eines Arbeitsstipendiums 2013 auf Schloss Wiepersdorf im ländlichen Brandenburg tauschte der Künstler die bis dahin unverzichtbaren, als Lineale dienenden Holzlatten gegen die unregelmäßigen Formen im Wald gefundener Äste aus. Die hier gezeigten Arbeiten kombinieren erstmals beide Werkzeugtypen. So entstanden komplexe Kompositionen, in denen die Einzigartigkeit organischer auf die Austauschbarkeit industriell erzeugter Formen trifft.

Neben der Referenz an die Zyklizität menschlicher Existenz, die sich in Schreibers künstlerischer Praxis widerspiegelt, formuliert der Titel der Ausstellung Gleich auch ein Versprechen: Der unbedingte Glaube an eine Zukunft, in der das eben noch Unmögliche gelingen mag.

Text Diana Weis / 2017